Мистецька Чернігівщина: Наталія Салтан

З дитинства вона брала до рук голку з ниткою і починала шити: без викрійки та сантиметрової стрічки. Одні ножиці й голка. І це хобі переросло в справу всього життя.
Зараз Наталія Салтан із селища Гончарівське Чернігівського району шиє «живі» авторські ляльки. Своїми руками вона створює фантастичних і казкових фей, ангелів, чарівних дівчат, казкових героїв, новорічні прикраси на ялинку, малює картини, виготовляє сувеніри і різноманітні декорації.
Тяга до створення подібних речей у Наталі ще змалку.
«Тяга до створення чогось незвичайного, свого індивідуального у мене з дитинства, – розповідає пані Наталія. – Коли я в три роки зі штор вирізала ножицями тканину, щоб щось з неї зробити. Тоді мати мене не сварила, а дала можливість для самовираження. Як вона потім говорила – подумала, що з цієї дитини виросте щось хороше. І з тих пір я почала все різати, кромсати, шити. Мама купувала мені тканину, а коли не виходило купити, я відрізала шматочки тканини з її старих суконь. Тоді я шила просто м’які іграшки. Навчалася я у будівельному технікумі, однак своє захоплення не полишала ні на день. Завжди щось малювала, шила, робила, видумувала. До речі, в технікумі моє вміння малювати виручало друзів, бо я могла перемалювати справжню печатку на несправжньому лікарняному. Ох і отримувала від матері, коли вона дізналася... Коли народилися донечки, я шила їм як повсякденний одяг, так і різні костюми для свят. Адже в цьому вся я! Зараз вже не працюю, повністю присвятила себе лялькам. Я все життя хотіла займатися саме тим, що вмію робити найкраще. Я щаслива. Адже досить довгий час працюючи на різних роботах, кожного дня думала про ляльок. Як би я зробила, що для цього треба, де купити той чи інший матеріал. Неважливо коли, але головне – знайти себе. І я себе знайшла».
Також пані Наталія розповідає, що її підтримують і поважають її захоплення діти й чоловік.
«Дуже рада, що рідні ставляться з розумінням, – говорить Наталія. – Погодьтеся, не кожен чоловік погодиться витрачати значну суму сімейного бюджету на матеріали для пошиття ляльок. А роблю я їх з якісних матеріалів, ціна яких немаленька».
Останні три роки Наталя захопилась виготовленням авторських ляльок. За цей час виготовила їх не один десяток. Образи майбутніх героїв та їхні емоції малює в уяві заздалегідь. Усі роботи виліплює з спеціального пластику для запікання, який має консистенцію пластиліну. Його використовує для виготовлення голови, рук і ніг. Каркас робить з дроту та тканини. Обличчя лялькам розмальовує акриловими і акварельними фарбами, а волосся робить із шерсті. Над однією лялькою працювати доводиться приблизно три місяці. Майстриня говорить, що зазвичай «народження» нової ляльки починається в її голові з придумування образу: від форми голови до кольорової гами одягу.
«Я дуже люблю ляльок, раніше шила тільд, а зараз я працюю з пластиком, який ліпиться. Обличчя, руки, ноги, одяг – усе це роблю сама, – розповідає майстриня. – Я ніколи не роблю ескізів, не малюю їх на папері, але коли приступаю до роботи, то на 90% у мене вже в голові є образ майбутньої ляльки. Тобто мені потрібно, щоб ця картинка склалася в голові. Потім я ліплю, ліплю. І в процесі роботи багато чого міняється. Навіть, буває, виходить зовсім інший образ. Спочатку я починала з маленьких ляльок, а зараз вони в мене виросли аж до 60 сантиметрів. І це вже досить професійна лялька. Робота над нею займає понад три місяці. Наразі мені дуже хочеться розвиватися, розкриватися і навчатися. Адже я вже не можу не робити ляльки».
Окрема тема робіт Наталії – новорічні іграшки на ялинку. Їх вона робить з різного матеріалу і різного ступеня складності. Неабиякі, а символічні, як правило – символ майбутнього року. Деякі вміння матері вже перейняли доньки: старша гарно малює, а найменша – Божена – в свої 11 років ліпить котів з полімерної глини. Самостійно, без будь-якої допомоги. Наталія ж підтримує і не заважає, навіть коли захоплення для доні важливіше за уроки. Адже пам’ятає, як її мати теж підтримувала.
«Божена зараз ліпить з спеціальної глини, що швидко сохне, різних котів, – говорить Наталія. – Сама образ видумує, сама виліплює, сама розмальовує акриловими фарбами. Я ніколи її не навчала і не показувала, як треба. Все їй іде само».
Сьогодні улюблена справа приносить жінці не лише задоволення, а й певний прибуток. Чарівні, незвичні і оригінальні сувеніри, подарунки і ляльки замовляють не тільки друзі і знайомі, а й поціновувачі цієї краси зі всієї України. Звичайно, авторські ляльки Наталії недешеві – їх ціна починається від 1000 гривень. Але ж потрібно розуміти, що ляльки ручної роботи не можуть бути дешевими. Це ж якісна іграшка, подібної якій більше не буде.
«Кожна лялька неповторна. В них твої емоції, твоя душа, твій труд, – говорить Наталя. – Вони живі. Вони – як діти мої. До того ж, у мене ніколи  немає однакових ляльок. Я ніколи не повторяю свої чи тим паче чужі роботи. Не хочу, та й не вийде. Кожна моя лялька – втілення моєї фантазії, емоції в певний час».

Коментарі

Популярні публікації