Нематеріальна культурна спадщина Чернігівщини: «Обряд випікання весільного короваю в селищі Олишівка Чернігівської області»
«Обряд випікання
весільного короваю в селищі Олишівка Чернігівської області» (Чернігівська обл.,
Чернігівський р-н, с. Олишівка).
На початку ХVI ст. за
40 км від Чернігова виникло нове селище, що об’єднало в собі 8 козацьких
хуторів. Як згадував відомий український етнограф О. Шишацький-Ілліч у 1854
році старожили містечка повідомляли йому, що Олишівку засновано 395 років тому.
Отже, при обрядових дійствах пісні є першоджерелом для вивчення культури та
побуту селища, в образно-символічній формі визначали певні етапи життя людини
та окремі періоди розвитку сім’ї. Так історично склався комплекс обряду
випікання весільного короваю та вільце.
Носіями елемента НКС
сьогодні є в основному літні жінки, що проживають на території селища Олишівка.
На території
Олишівської громади діють два ансамблі: народний аматорський
фольклорно-етнографічний ансамбль «Пряля» та самобутній ансамбль «Глибока криниця»,
які достеменно дослідили та пропагують низку весільних обрядів, дані обряди
записано на реальному весіллі мешканців.
Народний аматорський
фольклорно-етнографічний ансамбль «Пряля» Олишівського Будинку культури за 50
років свого існування неодноразово відтворював і нині відтворює різні сімейні
обряди, серед них і обряд випікання весільного короваю та вільце.
У процесі підготовки
до сучасних весіль жінки-учасниці обох колективів активно пропагують обряди,
намагаючись не порушити його самобутність.
Здавна українці
надавали хлібу великого значення. Круглу гарну хлібину порівнювали з сонцем —
величним світилом, що дарує нам тепло і світло. Коровай — обрядовий хліб,
поширений серед багатьох слов'янських народів. Але для української обрядової
традиції коровай як символ, має особливе значення, використовується у численних
обрядових діях і, маючи глибокі традиції, вирізняється багатоманітністю
варіантів. У давньоруській літературі нерідко зустрічаються згадки про цю
ритуальну язичницьку страву, яка засуджувалась офіційними церковними колами.
Однак висока престижність короваю як обрядового хліба сприяла стійкості цього
елемента культури і навіть зміцненню його символічного статусу. Коровай –
обов’язковий атрибут українського весілля, відсутність короваю означала
неповноцінність обряду, а людина з бідності, сирітства, або інших причин
позбавлена весільного короваю отримувала прізвисько «безкоровайний». А ще про
людину, яка має особливе почуття власної гідності говорять: «Сидить, як коровай
на весіллі». Коровай — не лише смачна здоба, а перш за все, символ єднання двох
і народження нової сім’ї, символ благоденства й достатку; хлібне зерно, яким
обсипали молодят, – символ родючості і продовження людського роду.
Здавна до випікання
короваю ставилися дуже відповідально, це був цілий ритуал, адже коровай – це
елемент, який об’єднує певну систему обрядових дій. Усі магічні дії мали
сприяти щастю і доброму здоров’ю молодої пари. А традиція випікання весільного
короваю сягає ще XVII століття. Крім великого короваю випікали і інший хліб:
короваєць, весільні гуски, які теж виконували свої обрядові функції у
весільному дійстві.
Можна навіть виділити
такі аспекти обрядового хліба: коровай, як символ нареченого і нареченої та
коровай, як символ добробуту . Весільний коровай має глибоку символічну
завантаженість. Увесь обряд складається із різноманітних ритуалів і носить
магічний характер. Магія простежується в тому, що в коровай запікаються деякі
речі, якої він має бути форми, і хто бере участь в його виготовленні. Причому
короваї на весілля пеклися тільки для першого шлюбу.
Його доручають
випікати найкращим господиням і лише тим, у кого щасливо склалось подружнє
життя. Вдовицям, розлученим чи бездітним навіть наближатись до короваю не
можна. Жінка, яка береться до випікання короваю має бути взірцем для молодих –
доброю, веселою, несварливою.
Щодо результатів
роботи таких господинь були різні народні прикмети: якщо коровай вийде вдалим –
високим, пишним, рівним, то майбутня сім'я житиме щасливо; якщо коровай під час
випікання тріснув, то молодих чекає розлука або навіть розлучення; нерівний і
погано піднявся коровай віщував труднощі в новій сім'ї. Тому коровайниці для
отримання вдалого короваю застосовували весь свій досвід і старання, а також
впливали на нього обрядовими піснями та приказками.
Коровайниць
запрошували парну кількість, найчастіше четверо або шестеро, і лише зрідка
двох. Коровайнички обов’язково несли з собою щось з продуктів на коровай:
масло, яйця, цукор, мед, борошно.
Процес приготування
має масу нюансів: необхідно було вмитися, вимити руки, надіти на голову хустку,
натільний хрестик і прочитати молитву «Отче наш».
Для короваю обирались
лише найкращі продукти. В давніх традиціях для короваю брали «Із трьох млинів
мука, від трьох корів молока. Або із семи ланів пшениця, від семи курок яйця,
із семи криниць водиця».
Розпочиналось
таїнство з того, що в кімнату заносили велику подушку на неї навхрест насипали
зерно і гроші (парні 2, 10, 50, 100 (потім тим зерном обсипали молодих, коли
вони вирушали до шлюбу) тоді ставили нові дерев’яні ночви. При вчиненні,
замішуванні і виробленні тіста навіть недобра думка не допускалась, яка могла
зашкодити приготуванню короваю. «Благослови, Боже й Пречистая тоже,
благословіть цьому дитяті коровай замісити» – так співають тричі, а тоді «головна
коровайниця» промовляє так: «Прошу благословенства: насамперед Господа Бога,
мамо рідна, тату рідний, брати і сестри, бабусі та дідусі, батько хресний мати
хресна, тітки й дядьки, сусіди близькі і далекі, запорожці гарні хлопці
благословіть цьому дитяті коровай замісити. Просила раз, прошу другий раз.
Просила два рази прошу третій». Присутні кожен раз відповідають: «Хай Бог
благословить».
В ночвах робили
розчину, на подушці опарі було тепло і вона гарно підходила. Коли опара
починала опадати, приступали до замісу тіста. Тісто місили дві, або чотири
коровайниці, тобто в дві або чотири руки, коли стомлювалися, то мінялись.
Підсипали борошно і додавали інші інгредієнти теж в дві руки. Важливо, що в
тісто не додавали солі, місили лише долонями, щоб чоловік не бився кулаками.
Примовляли: «Вимішуйте тісто гарненько, але не крутенько», щоб життя в молодої
пари не було крутим. Позаяк тіста виходило чимало, той процес замішування був
нешвидким. Замішаний коровай хрестили, на край ночовок клали свячену вербу,
накривали тісто вишитим рушником та й співали. Коли запашне тісто підійшло,
гарно виросло, приходила пора виробляти сам коровай. Відбирають тісто на
хлібину рідні або хрещені батьки вишиваним рушником. Тоді коровайниці
виробляють і кладуть в форму. На дно форми клали хрест з тіста, який посипали
житом і парну кількість парних монет (перед тим добре вимитих), тіста віднімати
категорично неможна, а якщо взяли замало то хрест на дно клали з більшої
кількості тіста. На верх короваю робили пташечок, листочки, калину, колоски
пшениці, різні рослинні орнаменти — все те, що було притаманне весільному хлібу
і на його витоках. Кожна прикраса має своє символічне значення: калина означає
красу, молодість, щастя, виноград — добробут, достаток в родині, пташечки —
вірність, відданість, лебеді — вірне кохання. Якщо простіше прикрашають, то
вироблять просто сітку з тіста: розкачують і гільзою роблять дірочки. Для
вирізання прикрас на коровай не застосовували ножа, а зворотний бік ложки – щоб
чоловік не був, як ніж (лихий). Піч потрібно було напалити добре, хорошими
дубовими дровами, адже тіста багато і воно повинно добре випектись. Коровай
саджав у піч одружений чоловік і лише при зачинених дверях, (щоб дух не вийшов
і добро не випустити з хати). Готовий, вже спечений коровай прикрашають зеленню
барвінку, аспарагусу, ягодами калини, червоними стрічками, подекуди гілками
плодових дерев, обплетеними тістом і запеченими. До цих гілок прикріплювали
паперові квіти.
Обдаровування
короваєм є заключним етапом всієї весільної церемонії. Це свого роду свідченням
того, що юність нареченої і нареченого закінчилася. Традиційно коровай ділять
між усіма гостями в кінці весілля. Найвищу шишку віддають молодим,
низ-«підошву» — музикантам. Прикраси з короваю роздають незаміжнім дівчатам, як
побажання заміжжя. Розділяє коровай весільний дружба, але цьому передує етап
обтанцьовування короваю, коли батьківський і всі короваї та торти, які
подарували гості, вносять свати і танцюють під музику, доки молоді не дозволять
поставити на стіл. Так роблять тричі.
Елемент «Обряд
випікання весільного короваю в селищі Олишівка Чернігівської області» в 2019 р.
увійшов до Обласного переліку.
Коментарі
Дописати коментар